مدرسه زبان

تقویت مهارت اسپیکینگ با استفاده از پادکستها

از پادکستها می توان علاوه بر تقویت مهارت لیسنینگ در ارتقا مهارت اسپیکینگ نیز بهره برد.اگر کسی را ندارید که بتوانید با او تمرین اسپیکینگ کنید نگران نباشید.
 در این مقاله می خواهیم برایتان در مورد نحوه استفاده از پادکستها در زمینه تقویت اسپیکینگ بگویم. قبل از شروع باید بدانیم که پادکستها به دو دسته تقسیم می شوند: پادکستهای مونولوگ و پادکستهای دیالوگ.
 

مونولوگ و دیالوگ
مونولوگ یعنی زمانی که شما متکلم وحده هستید و بیشتر شما صحبت می کنید. مثلا هنگامی که در مورد تعطیلات آخر تابستان، کتابها و فیلم های مورد علاقه خود صحبت می کنید. اما دیالوگ زمانی است که شما با دیگر افراد صحبت می کنید و در این بین گاهی سوال می پرسید و گاهی هم پاسخ می دهید.
 
۱- هر چه را در پادکست می شنوید خلاصه کنید.
برای این منظور ابتدا به پادکستهای کوتاه (۱ دقیقه ای) یا (۴-۳ دقیقه) گوش کنید. سپس با صدای بلند خلاصه آن پادکست را بگویید. موقع گوش کردن به یک پادکست کلمات و عبارات کلیدی را یادداشت کنید. این کلمات و عبارات ممکن است دارای ویژگیهای زیر باشند:
الف) کاملا جدید باشند- یعنی قبلا آنها را نشنیده اید.
ب) جدید نیستند اما معنای آنها را فراموش کرده اید.
ج) برایتان آشنا هستند اما در آن پادکست در معنی دیگری به کار رفته اند.
 
نکته مهمی که هنگام یادداشت برداری کلمات باید به آن توجه کنید این است که تا جایی که ممکن است کلمات را به صورت جدا و تکی یادداشت نکنید. مثلا بجای نوشتن “launch,” بنویسید “launch a campaign.”. پس از نوشتن لغات باید معانی آنها را در دیکشنری جستجو کنید.
 
حالا باید ظرف پنج دقیقه با استفاده از کلمات و عبارات ثبت شده آن پادکست را با صدای بلند خلاصه کنید. بعد از آن سرعت خلاصه گویی همان متن را به سه دقیقه کاهش دهید. بعد از تسلط به متن باید صدای خود را ضبط کرده و به آن گوش کنید تا به اشتباهات خود در مورد نحوه تلفظ کلمات و … پی ببرید. دقت کنید که در این مرحله تنها چیزی که می توانید از روی آن بخوانید لیست لغات و اصطلاحات یادداشت شده است نه همه متن پادکست!
 
چرا فقط باید از کلمات کلیدی استفاده کنیم؟
کودکان هنگام شروع به صحبت، کلمات را به صورت تک تک به کار می برند. مثلا ” شیر، ماما، لطفا.” و مادر در پاسخ فرزند می گوید ” شیر می خواهی عزیزم؟” و اینگونه تک تک کلمات کودک را به جمله تبدیل می کند. و کودک هم با تکرار فراوان صحبت کردن را می آموزد. در اینجا شما نیزدقیقا همین کار را انجام می دهید- با نگاه بهتک تک کلمات و عبارات جمله سازی می کنید. این کار شاید در ابندا دشوار یا وقت گیر باشد اما بلاخره منجر به صحبت کردن به زبان انگلیسی می شود.
 
۲- عباراتی را که در پادکست می شنوید با صدای بلند تکرار کنید.
به منظور اثر بخشی این تمرین سه کار را انجام دهید:
اول: پادکست مناسب انتخاب کنید.
پادکستهای مونولوگ برای این هدف چندان مناسب نیستند. ( به لیست آدرس سایتهای پادکست در پایان همین مقاله مراجعه کنید)
دوم: بخشی کوچک از یک پادکست را انتخاب کنید ( چند سوال و جواب) و تک تک جملات آنرا بنویسید.
سوم: عبارات ثبت شده را تکرار کنید.
بعد از هر جمله استاپ کرده و آنرا تکرار کنید. سعی کنید صدا و لحن گوینده را تقلید کنید. در انتها می توانید صدای خود را نیز ضبط کنید.
 
۳- کلمات را نا آشنا در پادکست را جستجو کنید.
برای این منظور دو راه وجود دارد. اول اینکه از اطلاعات موجود در متن به وجود کلمه مورد نظر پی ببرید. فرض کنید گوینده کلمه ی “demolish.” را به کار می برد و شما متوجه این کلمه نمی شوید. با در نظر گرفتن جمله قبل و بعد این کلمه پی می برید که موضوع متن درباره تخریب یک ساختمان است. حالا کافی است معادل این کلمه یعنی “destroy.” را در دیکشنری جستجو کنید تا کلمه مورد نظر خود را پیدا کنید.
 
و اما روش دوم استفاده از Google Voice Search است. ابتدا به پادکست گوش کرده و کلمات نامفهوم را مشخص کنید. سپس وارد صفحه گوگل شده بر روی میکروفون واقع در سمت راست باکس کلیک کرده و کلمه مورد نظر را با صدای بلند بخوانید. در اغلب موارد کلمه مورد نظر همراه با تلفظ و توضیح انگلیسی آن کلمه بر روی صفحه ظاهر می شودبه همین سادگی!!!

 

این مطلب در تاریخ جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ارسال شده است .
تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت محفوظ می باشد .